Lubimy surowce, które można w różnoraki sposób wykorzystać. Wykorzystujemy je w kuchni i w kosmetyce. Awokado to owoc, który bardzo łatwo zjeść, a w dodatku posiada wiele właściwości leczniczych i wartości odżywczych. Awokado dzięki zawartości kwasu oleinowego obniża poziom cholesterolu a zawarty w nim potas reguluje ciśnienie krwi. Ale uwaga – awokado jest najbardziej kalorycznym owocem. Ja niestety specjalnie za nim nie przepadam. Smakowo niestety to nie mój trop, natomiast znając jego możliwości i bogactwo czasem go zjem. Próbuję przygotowywać je w takiej postaci jak pasta gdzie łatwiej jest mi ją znieść smakowo.

Doceniali je już mieszkańcy południowo-środkowego Meksyku, skąd pochodzą. Nazwa awokado pochodzi od słowa Ahuacuatl, które w języku Azteków oznacza „drzewo, na którym rosną jądra”. Geneza tej nazwy ściśle wiąże się z kształtem owocu oraz jego domniemanymi właściwościami afrodyzjaku.

Awokado – wartości odżywcze: zdrowy tłuszcz, likopen, potas, witaminy C, E, A, z grupy B, luteina i zeaksantyna

W przeciwieństwie do większości popularnych owoców, w awokado mało jest cukrów prostych. Awokado jest natomiast bogatym źródłem jednonienasyconych kwasów tłuszczowych (omega-9). Zawartość omega-9 w awokado sięga średnio 20-30%. Zawiera też dobrą proporcję nienasyconych kwasów tłuszczowych omega -3 i omega-6, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Dzięki obecności tych tłuszczów cenne składniki z innych produktów są lepiej przyswajalne, np. organizm przyswaja 4 razy więcej antyrakowego likopenu z pomidorów, jeśli jednocześnie jemy awokado np. w sałatce.

W awokado jest też dużo potasu (więcej niż w bananach), który reguluje ciśnienie krwi, czuwa nad prawidłową pracą serca, a także wpływa korzystnie na układ nerwowy.

Owoc ten zawiera sporo witaminy C, E i A – silnych przeciwutleniaczy, które mają działanie przeciwnowotworowe, a także witaminy z grupy B, wśród nich szczególnie cenny jest kwas foliowy, który zapobiega wadom rozwojowym płodu.

W średniej wielkości awokado (270 g) jest ok. 40 g tłuszczu. Inne owoce zawierają go tylko w śladowych ilościach (0,2-0,4 g). Jest to jednak tłuszcz dobroczynny dla zdrowia. Beta – sitosterol znajdujący się w jednonienasyconych tłuszczach pozwala obniżać poziom „złego” cholesterolu LDL i triglicerydów. Pozwala również utrzymywać prawidłowy poziom „dobrego cholesterolu” HDL. Oznacza to, że awokado będzie też dobrym wyborem dla osób chorujących na miażdżycę.

Jednonienasycone kwasy tłuszczowe wykazują działanie zapobiegające lub odwracające odporność insulinową, która jest jedną z przyczyn powstawania cukrzycy typu II.

W naszym kremie składniki odżywcze tego owocu pomagają zmniejszyć stany zapalne i wzmacniają słabe krążenie powodujące powstawanie worów i cieni w okolicach oczu.

Skóra wokół warg jest bardzo wrażliwa i ma tendencję do łatwego powstawania zmarszczek.

Aby zachować elastyczność skóry, jej młody wygląd bez wad i niedoskonałości skórnych, koniecznie wypróbuj ten prosty domowy krem z awokado.

Reasumując, na skórę działa on tak:

wykazuje silne działanie regenerujące i wygładzające, opóźnia procesy starzenia się skóry, bogaty w witaminy, aminokwasy, nienasycone kwasy tłuszczowe oraz białka, ma działanie łagodzące, głęboko nawilża skórę, odbudowuje warstwę lipidową, która chroni skórę przed utratą wody, przyspiesza gojenie ran. Ma działanie przeciwzapalne i przeciwgrzybicze, wpływa korzystnie na syntezę kolagenu i elastyny- pomaga to uelastycznić skórę oraz zapobiega tworzeniu się zmarszczek.

Jeżeli zaciekawił Cię dobroczynny wpływ tego owocu na nasze zdrowie skóry zapraszam Cię do zakupu naszego kremu z olejkiem z awokado.

Ewa

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *